Det viktigste å huske fra uke til uke, Tidene er angitt i uker. Elevenes oppstartsamling er ved uke 0, forskningsukene går fra 1-6 med utstilling i uke 6. Ukene før prosjektstart angis med – og beskriver ca. antall uker før prosjektstart.
| 
			 Frist  | 
			
			 Det som bør være avklart  | 
		
| 
			 -12  | 
			
			 Avtale med skoleledelse og trinnlærere å gjennomføre Hvorfor det?  | 
		
| 
			 -9  | 
			
			 Avklare hvem som skal være prosjektleder, gjerne to som samarbeider  | 
		
| 
			 -9  | 
			
			 Info til alle lærerne på trinnet om prosjektet mtp. samarbeid om tema i timeplanen  | 
		
| 
			 -8  | 
			
			 Avklare rombruk for barnas forskningsarbeid og utstillingslokale  | 
		
| 
			 -8  | 
			
			 Sette dato for prosjektstart og utstilling  | 
		
| 
			 -8  | 
			
			 Ev. kontakte ressurspersoner fra Hvorfor det? eller Nysgjerrigper for råd mtp. opplæring  | 
		
| 
			 -8  | 
			
			 Avklare budsjett (plakater, ev. premier og T-skjorter, ev. ekskursjoner, ev. mat på utstillingsdagen, mapper, notatbøker, overtid for alle ansatte på utstillingsdagen)  | 
		
| 
			 -4  | 
			
			 Opplæring og fordeling av oppgaver blant lærerne  | 
		
| 
			 -4  | 
			
			 Muntlig info på foreldremøte /skriftlig via epost  | 
		
| 
			 -4  | 
			
			 Avtale hvem som skal ha introduksjonen overfor barna  | 
		
| 
			 -4  | 
			
			 Bestille utstillingsplakater  | 
		
| 
			 -4  | 
			
			 Avtale hvem som skal lede dommerteamet, kontakte potensielle dommere  | 
		
| 
			 -4  | 
			
			 Invitere en premieutdeler til utstillingen ( f. eks. rektor, ordfører, kjent person)  | 
		
| 
			 -2  | 
			
			 Skaffe mapper, notatbøker, bluetack  | 
		
| 
			 -2  | 
			
			 Lage ukeplan med forberedelsestid, timefordeling til gruppene, romplan  | 
		
| 
			 -2  | 
			
			 Planlegge ev. ekskursjon til vitenmuseum, bibliotek, omliggende natur etc. i uke 1-2  | 
		
| 
			 -1  | 
			
			 Ny og oppdatert info til alle lærerne på trinnene  | 
		
| 
			 -1  | 
			
			 Sette opp forskerteam og hvem som skal følge opp de enkelte teamene  | 
		
| 
			 -1  | 
			
			 Ev. sette opp egen landingsside på nettsiden.  | 
		
| 
			 0  | 
			
			 Prosjektstart og elevene informeres  | 
		
| 
			 1  | 
			
			 Skriftlig info til foreldrene om forskningsperioden + be om hjelp til utstillingsdagen  | 
		
| 
			 1  | 
			
			 Henge opp plakater med Nysgjerrigpermetoden + modellplakat på arbeidsrommene.  | 
		
| 
			 2  | 
			
			 Sette opp skjema hvor prosjektgruppene etterhvert angir de enkelte forskningsspørsmål.  | 
		
| 
			 2  | 
			
			 Bestille ev. mat, spørre foreldre om å bake og delta i servering  | 
		
| 
			 3  | 
			
			 Lage en tilpasset plan med tid og sted for de ulike undersøkelsene  | 
		
| 
			 3  | 
			
			 Lage en oversikt over prosjektene med nummer, navn på barna og tema. Skriv det gjerne inn på landingssiden på nettet slik at dere kan lage individuelle diplomer  | 
		
| 
			 4  | 
			
			 Ta ev. bilde av alle forskergruppene og legge inn i diplom-malen  | 
		
| 
			 4  | 
			
			 Fordele oppgaver på utstillingsdagen blant lærere og andre voksne: tilsyn av elever, servering, konferansier, lyd, resepsjon, oppfølging av dommere, foto, publikumspris. Sjekk mot "Tidsplan på utstillingsdagen".  | 
		
| 
			 5  | 
			
			 Nøste sammen trådene, gjøre nødvendige tilpasninger slik at alle elever kan komme i mål med sine undersøkelser og utstillingsplakat.  | 
		
| 
			 5  | 
			
			 Printe ut diplomene på litt stivt papir (ikke legg på plast), fordele til det enkelte dommerpar som skal skrive på tilbakemeldinger og dele ut.  | 
		
| 
			 5  | 
			
			 Ev. printe stemmesedler til publikumsprisen, forslag til mal fins på nettsiden  | 
		
| 
			 5  | 
			
			 Lage ev. program, forslag til mal ligger på nettsiden  | 
		
| 
			 5  | 
			
			 Tegne kart over hvor de ulike prosjektene skal stå, se eksempel.  | 
		
| 
			 5  | 
			
			 Ev. invitere lokalavisa  | 
		
| 
			 6  | 
			
			 Siste forberedelser for dommerne, se lenke på nettsiden til oppgaver for dommerleder.  | 
		
| 
			 6  | 
			
			 Sette opp utstillingen  | 
		
| 
			 6  | 
			
			 Sette opp resepsjon med velkomst til foreldre, ha kart, program og stemmesedler klart.  | 
		
| 
			 6  | 
			
			 Sette opp til mat og servering  | 
		
| 
			 6  | 
			
			 Foto av alle plakatene, både med og uten forskerteamet. Foto under selve utstillingen.  | 
		
| 
			 7  | 
			
			 Intern muntlig evaluering i blant lærergruppen.  | 
		
| 
			 7  | 
			
			 Kort skriftlig evaluering, send gjerne tilbakemelding til Hvorfor det? :-)  |